Laos & Cambodja 2 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joyce Tjokroatmo - WaarBenJij.nu Laos & Cambodja 2 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Joyce Tjokroatmo - WaarBenJij.nu

Laos & Cambodja 2

Door: Joyce en Eric

Blijf op de hoogte en volg Joyce

29 December 2013 | Laos, Vientiane

Dinsdag 24 december 2013 Luang Prabang
We hadden de wekker op 05.30 uur gezet, want we willen de monniken langs zien lopen die van de mensen rijst en dergelijke krijgen. Daar het nog donker was viel het niet mee om een leuke foto te schieten zonder flits. Dus hebben we heel wat tijd verspeeld met de juiste instelling te vinden van de camera. En de monniken lopen maar een half uurtje en dan gaan ze in gebed. Dus was het voorbij voor we er erg in hadden. Morgen gaan we gewoon nog een keer. We zijn wat gaan wandelen door de stad. Nadat we het etnologisch museum hadden bezocht zijn we gaan zitten in het restaurant gedeelte van het museum waar je ook traditionele gerechten kon eten van verschillende bevolkingsgroepen. Dit hebben we dan ook gedaan. Was lekker en terwijl wij daar zaten hebben we het 1e reisverslag geschreven. ’s Avonds nog over de avondmarkt gelopen.

Woensdag 25 december 3013 Luang Prabang
We hadden de wekker op 05.15 uur gezet. Om 06.00 uur waren we op de hoofdstraat, maar daar waren te veel toeristen. Dus zijn we een straat verder gegaan. Daar was het lekker rustig. We gingen tegenover 2 oude vrouwtjes zitten, die klaar zaten om te offeren aan de monniken. Een paar leuke fotootjes kunnen schieten. Daarna hebben we wat tempels bekeken, fietsen gehuurd, nog meer tempels bekeken tot we Inge tegenkwamen. Samen met Inge, Els, Susan en Evert besloten een mini-busje te huren om naar de watervallen te gaan (35 km verderop). Waarbij het de bedoeling is om de vier fietsen van ons en Susan en Evert op het busje mee te nemen zodat we zelf terug kunnen gaan fietsen. Het was geen vlakke weg, maar een beetje heuvelachtig. Dus het zou een pittige terugtocht worden en wij hadden gewone fietsen terwijl Susan en Evert mountainbikes hadden. Bij de watervallen aangekomen kwamen we Laurent, Tina en Pieter tegen. Zij waren op de mountainbikes heengegaan en zouden rond dezelfde tijd als wij weer terug fietsen. Tot ons geluk besloot Tina en Susan om met het busje terug te gaan zodat wij hun mountainbikes konden gebruiken. Nou dat was geen overbodige luxe gezien het wegdek dat soms uit grove scherpe steentjes bestond en daar waar er asfalt was moest je uitkijken om niet in een gat te belanden. Leuke dorpjes voorbij gereden en prachtige landschappen.

Donderdag 26 december 2013 Luang Prabang => Phonsovan
Om 07.00 uur met de bus naar Phonsovan waar we na een aantal stops om 5 voor 4 uur aankwamen en om 4 uur zou de ingang van de vlakte der kruiken gesloten worden. Dus we waren net op tijd. Het zijn een soort grote, uit één steen gehouwen kruiken waarbij het gebruikte gesteente niet in de verre omtrek voorkomt. Ook indrukwekkend is het landschap waar duidelijk nog de bomkraters zichtbaar zijn die veroorzaakt zijn door de oorlog die het amerikaanse leger in het geheim heeft gevoerd met Laos zonder dat het amerikaanse volk of het congres er weet van had (tussen 1964-1973).
Wij weten dit omdat we deze avond een documentaire van de organisatie MAG hebben bekeken, die zich inzet om het land van de niet ontplofte bommen te ontdoen. Amerika heeft namelijk destijds clusterbommen gedropt en heden ten dage vallen er nog steeds doden en verminkingen, onder andere omdat de bommetjes die in de clusterbom zaten ook in agrarische velden zijn gevallen en men het land toch moet bewerken om te kunnen eten. Bovendien zijn die bommetjes zo groot als een tennisbal en kinderen zijn geneigd er mee te spelen.
Zowel Eric als Inge hebben een t-shirt van deze stichting gekocht om ze te steunen en daar Inge deze toch niet gaat dragen en zo van Eric houdt, heeft ze hem aan Eric gegeven.

Vrijdag 27 december 2013 Phonsovan => Van Vieng
Vandaag de hele dag in de bus gezeten met wat stops in wat kleine dorpjes.
Eric heeft op een marktje gezellig zitten kletsen met een local toen Joyce hem kwam halen omdat de bus weer vertrok stelden de dames zich aan elkaar voor en bleek ze Joy te heten. Bij een andere stop zag Eric wat geroosterde ratten aan een spies liggen te wachten op consumptie op een schotelantenne.

Zaterdag 28 december 2013 Vang Vieng => Vientiane
Vanmorgen met bijna de hele groep gaan fietsen naar een grot in de berg waar aan de voet van de berg een blauw watertje stroomde waar je in kon gaan zwemmen. Dit keer heeft Eric alleen jeu de boules gespeeld samen met Tina, Laurent en Pieter. Joyce heeft wel de klim naar de grot gemaakt en waarzij een kleine liggende boeddha zag. De fietstocht was slechts 7 km maar zeer vermoeiend door het getril over de ronde stenen waar we overheen moesten fietsen. Bovendien brak bij Eric zijn rechtertrapper eraf en bij Els vloog er diverse keren de ketting vanaf.
Om 13.00 uur zijn we met de bus verder gegaan naar Vientiane.

Zondag 29 december 2013 Vientiane
Vientiane is de hoofdstad van Laos. Vanmorgen fietsen gehuurd en zijn we een beetje door de stad gaan fietsen zonder echt een doel met het navigatiesysteem hebben we wat routes uitgezet. We hebben de volgende dingen gezien; een gouden stupa, liggende boeddha bij een tempel en een soort Arc de triomphe.

• 29 December 2013 - 14:39

Anita En Robert:

Hey, leuk weer jullie verhaal te lezen (wederom met gepaste jalousie...)! Geniet ervan daar en groetjes aan Inge! Liefs, A&R xx

• 29 December 2013 - 16:51

Pa :

weer leuk om te lezen, dit stellen we zeer op prijs.
    Als jullie zo graag een liggende boeddha willen zien dan kom je maar bij ons op de bank kijken!
    Groetjes, pa

• 29 December 2013 - 19:30

Menny:

leuk om jullie zo te volgen
    en het klopt, op de grond ligt er ook eentje....
    was dat jullie kerstdiner,die ratten?
    kus van mij voor jullie

• 29 December 2013 - 21:53

Henk En Connie:

Fijn om jullie belevenissen weer te kunnen volgen. Ziet er allemaal weer goed uit op de foto's.
    's Morgens lekker vroeg uit de veren, dan heb je tenminste wat aan je dagen.
    Nog een hapje rat geprobeerd?

Enjoy!

• 29 December 2013 - 21:53

Henk En Connie:

's Morgens lekker vroeg uit de veren, dan heb je tenminste wat aan je dagen.
    Nog een hapje rat geprobeerd?

Enjoy!

• 29 December 2013 - 23:10

Rob En Caroline:

Hoi luitjes,
    Wat maken jullie weer veel mee. Leuk en interessant om de monniken zo voorbij te zien trekken. Ik kan mij het gevoel voo stellen dat je alles zo goed mogelijk wil vast leggen. Er is niet veel wat mij vroeg uit mijn bed krijgt op vakantie, maar dit zou ik ook niet willen missen.
    Dat wordt weer een fotoavondje bij ons toch.......Jongens alvast een goed nieuwjaar en dat al jullie reiswensen maar uit mogen komen.
    Groeten,
    Rob en Caroline

• 30 December 2013 - 15:31

Loes:

Wat een mooie vakantie hebben jullie weer. Zoveel te zien en voor ons natuurlijk leuk om te lezen.
    Geweldig !
    Een heel gelukkig nieuwjaar en nog een fijne en mooie vakantie.

groetjes Loes

• 30 December 2013 - 16:22

Ruud:

Leuk jullie verhalen weer te lezen.