Laos & Cambodja 3 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Tjokroatmo - WaarBenJij.nu Laos & Cambodja 3 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Joyce Tjokroatmo - WaarBenJij.nu

Laos & Cambodja 3

Door: Eric

Blijf op de hoogte en volg Joyce

02 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Iedereen de beste wensen toegewenst

Zondag 29 december 2013 Vientiane (Laos)
’s Avonds nog gewandeld naar een koffie- en sandwichbar waar we ons dagboek op waarbenjij.nu hebben gezet.

Maandag 30 december 2013 Vientiane => Savannakhet (Laos)
Om 07.00 uur in de bus richting Savannakhet waar we bij de tempel That Ing Hang nonnetjes zagen bidden. De jongste was 79 jaar en de oudste was 84 jaar. ’s Avonds aangekomen in Savannakhet samen met Richard en Inge bij een restaurantje gegeten. Daarna zijn we met z’n drieën (zonder Richard) gaan wandelen. Op het plein dat was afgezet ter promotie van Tiger beer was een podium waarop een band optrad. De lokale jeugd was al behoorlijk in de feeststemming. Er werd voornamelijk Tiger beer gedronken en menigeen had een soort blauwe kerstmuts op met daarop “Merry Christmas & Happy New Year”. Dat was een gezellige boel. Wij zijn er ook aan een tafeltje gaan zitten. Hebben wat blikjes Tiger beer en een fles cola gekocht voor 1,80 euro. Daarbij kregen we dus ook alle 3 zo’n mooie muts.

Dinsdag 31 december 2013 Savannakhet => Khong island (Laos)
Om 07.00 uur weer in de bus richting Khong Island. Om een uur of 3 kwamen we bij Wat Phou Champassak. Dit was een prototype wat als voorbeeld diende voor Angkor Wat in Cambodja. Er waren wat bijzondere dingen te zien, zoals een in een rots uitgeholde alligator. Op de foto waar Eric bij een uit de rots gehouwen olifantje staat zie je boven de olifant de voetafdruk van boeddha staan. Hopelijk is dit een uitvergrote versie van de voetafdruk van boeddha, want anders zou boeddha wel eens familie kunnen zijn van de Yeti of Bigfoot.
Om 18.40 uur zijn we met de bus in het donker met een klein veerpontje naar één van de vele eilandjes in de Mekong gevaren waarna we binnen 10 minuutjes bij ons hotel waren. Om 20.00 uur zijn we met z’n allen naar een restaurant gegaan waar we gegeten hebben en gezamenlijk “oud en nieuw” hebben gevierd door middel van het oplaten van “kom fa” (papieren luchtballon met waxinelichtje). Bijna hadden we ergens anders moeten slapen omdat ons hotel in de fik dreigde te vliegen, maar gelukkig waaide de “kom fa” weer onder het afdakje vandaan.

Woensdag 1 januari 2014 Khong island (Laos)
’s Morgens met 2 bootjes over de Mekong naar een ander eilandje gevaren waar we fietsen hebben gehuurd en een tochtje rond het eiland hebben gemaakt. Onderweg zagen we een jongen van een jaar of zeventien met een houten (speelgoed) geweer. Dit bleek een ingenieus soort katapult te zijn, waarmee hij een lange pijl kon afschieten. Deze gebruikte hij dus daadwerkelijk om te jagen. Op dit eiland stond nog een oude locomotief die de fransen wilden gebruiken om van Laos naar Vietnam te kunnen. Die spoorlijn is echter nooit gerealiseerd. Tevens hebben we een waterval gezien. Op de weg terug met de bootjes heeft Eric heel wat fotootjes geschoten van mensen die in de Mekong hun tanden poetsen, hun kleren wassen of zelf aan het badderen zijn. Wanneer je bedenkt dat de Mekong in China sterk vervuild wordt door middel van riolen en chemische afvallozingen van fabrieken dan kijk je toch met andere ogen naar dat soort tafereeltjes. Elke keer wanneer we vis bestellen, dan moeten we hieraan denken. Maar ja, wanneer je dat soort dingen in ogenschouw neemt kun je niets eten.

Donderdag 2 januari 2014 Khong island => Kratie (Laos => Cambodja)
Om 07.30 uur in de bus. Nadat we met het overzetveertje weer terug zijn gegaan, zijn we met de bus naar de grootste waterval van zuid-oost Azië gegaan, maar echt indruk heeft het op ons niet gemaakt daar wij reeds mooiere (het water was vies bruin en vervuild met o.a. plastic flessen) en indrukwekkendere watervallen hebben gezien.
Bij het vertrekken vanuit Laos moesten de paspoorten gestempeld worden. Bij het inchecken in Cambodja werd bij de eerste post onze temperatuur gemeten en we hebben moeten invullen dat we geen ziektes onder onze leden hadden en dat we geen last hadden met niezen of hoesten. Nadat alles goedgekeurd was, begon onze reisleider expres verschrikkelijk te hoesten en iedereen deed mee. Waarop de grensbewaking wel moest lachen. Nu konden we naar de 2e post om een visa in te vullen en bij de 3e post kregen we na betaling van 25 USD p.p. een stempel in het paspoort. In het plaatsje Skun heeft de groep gelunched en zijn wij een lokaal marktje opgelopen en door de stank er weer afgevlucht (dit was onze 1e indruk van Cambodja).
’s Middags heeft Joyce samen met enkele mensen van de groep met 2 kleine bootjes nog dolfijnen gespot. Dit zijn dolfijnen die in de zee en in de rivieren van Zuidoost-Azië voorkomen (Irrawaddydolfijnen), zij hebben geen snuit en een hele kleine vin (eigenlijk zijn het oerlelijke mislukte dolfijnen).

Vrijdag 3 januari 2014 Kratie => Phnom Penh (Cambodja)
Cambodja is een stuk vuiler dan we in Laos hebben ervaren, bouwstijl van de huizen zijn anders en de wegen zijn een stuk slechter. Onbegrijpelijk dat een belangrijke verkeersader (zeg maar de snelweg) bestaat uit aarde en grove stenen erin. Dat houdt in dat er niet hard op gereden kan worden. En daar waar er wel asfalt is zijn er regelmatig flinke gaten in het wegdek. Weer de hele dag in de bus gezeten met o.a. een stop bij een rubberplantage (dat blijft altijd leuk om te zien hoe de latex vanuit de inkeping in de schors het bakje instroomt). We zijn bij een rivier gestopt waar veel vissersboten lagen te vissen met een grote kruisnetinstallatie (gemaakt van bamboe). De lunch hebben we genomen bij een restaurant dat vlak naast een marktje was waar men gefrituurde vogelspinnen verkocht. En natuurlijk ook gefrituurde sprinkhanen. Om een uur of half drie kwamen we aan in Phnom Penh waar we wat zijn gaan wandelen door de stad. We zijn o.a. naar de stupa gelopen die op een heuveltje staat, maar om echt bij de stupa te komen moet de buitenlander 2 dollar betalen. En daar wij hollanders zijn hebben wij de foto van de stupa vanaf een afstandje genomen en zijn dus niet het heuveltje opgegaan. Op het plein vlakbij die Stupa was een protestactie bezig van de arbeiders van de naaifabrieken die een hoger loon eisten. Vandaag was de eerste keer dat we ons minder veilig voelden. Daar men je veelvuldig waarschuwt voor zakkenrollers en dergelijke.

Zaterdag 4 januari 2014 Phnom Penh (Cambodja)
Om 08.00 uur in de bus gestapt om naar een voormalig schoolgebouw te gaan die in de tijd van Pol Pot is omgebouwd tot gevangenis S21 waar mensen gevangen gezet werden omdat ze bijvoorbeeld een bril droegen (die zijn misschien intelligent) of omdat men iemand verdacht dat deze persoon mogelijk contacten met de CIA onderhield of gewoon omdat iemand er sowieso verdacht uitzag. Oftewel totale willekeur. Men had de klaslokalen door middel van gemetselde muurtjes in meerdere kleine cellen verdeeld. De mensen werden mensonterend behandeld en gemarteld tot ze bekenden van hetgeen ze verdacht werden en nadat ze bekend hadden werden ze op transport gezet naar één van de vele “killing fields”. Indrukwekkend was het feit dat er twee mannen die het hadden overleefd aanwezig waren. Daarna zijn we naar de “killing fields” geweest. Wij hebben geen audio toer genomen en misschien was het daarom voor ons niet echt indrukwekkend. Afgezien van het feit dat er dagelijks zo’n driehonderd mensen op deze plek werden afgeslacht. Omdat kogels gebruiken te duur werd, werden de mensen doodgeslagen.
Op de terugweg zijn we samen met Inge 3 km voor het hotel uitgestapt en door middel van het navigatiesysteem zijn we van shopping mall naar shopping mall gelopen, want het is heerlijk om na een stuk in de hitte gelopen te hebben af te kunnen koelen in een shopping mall met airconditioning. Onderweg hebben we diverse keren politie en militaire politie met zwaailichten aan door de stad zien rijden. Terwijl we boven in een shopping mall wat zaten te drinken cirkelden er 3 helicopters laag boven de stad in verband met die protestactie van de confectie-arbeiders (het schijnt dat er 4 doden zijn gevallen).

Zondag 5 januari 2014 Phnom Penh => Siem Reap (Cambodja)
Vandaag weer een lange bustrip voor de boeg. Om 08.00 uur vertrokken naar Siem Reap. Onderweg zijn we diverse keren gestopt, o.a. bij een volgelopen veld waar lotusbloemen werden verbouwd. We zijn gestopt bij een aantal huizen langs de weg. Dit waren mensen die hun eigen eten verbouwden. Zo konden we wat planten en bomen leren kennen. Bij een ander “dorpje” werden er beeldhouwwerken gemaakt. Veel boeddha’s natuurlijk. Nog bij een oude Khmerbrug gestopt.
Rond een uur of vijf waren we in Siem Reap, waar we onze hotelkamer hebben gecontroleerd, maar net zoals bij meerdere mensen het geval was ontbrak het aan warm water. Wij zijn eerst gaan eten in een zeer toeristisch, maar oergezellig gedeelte van de stad. Toen we na 4 uur terugkwamen hadden we nog steeds geen warm water. Waarop we vriendelijk hebben verzocht om ons een andere kamer te geven. Dit was geen enkel probleem.

Groetjes Joyce en Eric

• 02 Januari 2014 - 18:36

Heleen:

De beste wensen en gezond 2014, prachtige foto's.

• 02 Januari 2014 - 22:10

Fernanda:

Happy new year wereldreizigers. Dat 2014 maar een mooi jaar mag worden met natuurlijk hele mooie reizen.